Edvard Munchs landskap

La Edvard Munch få bli på Tøyen i Oslo. Eller flytt han til hans ungdoms øy i Vestfold!

En blomstereng i skimrende hvitt månelys, en dunkel grøft løper langs en steingard. Konturene er myke, stemningen var. «Blomstereng på Veierland» – Munch malte bildet sommeren 1887. Han streifer ute alene om nettene, til familiens engstelse. Det er langt mellom husene og ingen veibelysning. Jeg ser dem for meg i det lavloftete Guttormhuset, faren Christian, tante Karen og søsknene Inger, Laura og Peter Andreas. Edvard, 24 år, er allerede omstridt. Hans «Det syke barn» vakte hoderystende hån og latter på Høstutstillingen året før. Han omgås Hans Jæger og den beryktete Kristiania-bohemen. «Du vet på Veierland, hvor det var fælt når vi ventet,» skriver Karen i et brev.

Sommeren 1888 er Edvard tilbake. Han står i Albykilen og maler «Sommerdag ved en brygge». Om det skriver søsteren Inger: «Så var det det vidunderlige lille bildet fra Veierø (Veierland) brygge. Jeg ligger i båten og driver, Laura står på bryggen og ser ut til meg. Vi hadde begge våre berømte gule hatter på …»

Til Guttormhuset hører en låve. Her oppbevarer Edvard lerreter, pensler og maling. Han får bruke låven på Vestgården som atelier. Døtrene på gården, Borghild og Betty, «to fremslenger med lange fletter», drister seg til å titte inn til kunstneren. Edvard blir rasende og «kjeppjager dem så fletter og skjørter flyr». Holder han på med skissene til «Alfa og Omega», om vårt vanskelige kjønnsliv, undres Karin som forteller anekdoten.

Harald har skrevet ned en historie. Tante Sophie i Oslebakke blir invitert til en vernissasje Munch skal holde i Åsgårdstrand. Hun takker høflig nei. Sophie har mistet enhver tiltro til kunstneren. Han har tatt fra henne en bøtte melk hun har melket, og hengt den opp i kuas horn. Dyrebar, fersk melk går til spille. Ingen spøk i Sophies øyne. Et utslag av Munchs, og kunstneres i alminnelighet, ansvarsløshet? Sophie ser likevel noen av malerens bilder på jubileumsutstillingen i Frognerparken i 1914.

Munch reiser omkring i Vestfold, ser og maler. Sommeren 1889 finner han sitt Åsgårdstrand. Det åpne, milde landskapet, de myke kystlinjene og de lyse sommernettene skal sette spor. Bidra til å forme hans kunstneriske virke.

Hvorfor skal Munch-museet presses inn på kaikanten i Bjørvika? Til Tøyen bruker t-banen fem minutter fra Oslo S, og går hvert tredje minutt. Hvor mange museer i verden ligger så nær en hovedstads midte? Og samtidig så åpent, fritt og gjestmildt?

 

Lillevi Berg Kristoffersen

Klassekampen 8. november 2011

Kommentarer er stengt.